De Oostlijn is onderdeel van het Amsterdamse metronetwerk, en is geïntegreerd (ondergronds en bovengronds) in het stedelijke web van de gemeente Amsterdam. Richting de stad vormen de toegangen het gezicht van de metro waar veel bezoekers en bewoners van Amsterdam gebruik van maken.
Atelier LEK is in 2008 begonnen met een analyse van deze context waarbij de vraag centraal staat: hoe kan de Amsterdamse metro aansluiten bij de stad en haar gebruikers en bezoekers? De wensen van de gebruiker zijn met name gericht op de functionaliteit van de ruimtes: begeleiding van de reiziger vanaf de entree naar het perron. Geen verblijfsplek dus, maar een transport-zone. Onderweg heeft de reiziger informatie nodig: waar moet ik naar toe? Hoe kom ik er? Door het optimaliseren van de routing en oriëntatie mogelijkheden wordt het gebruik van de metro verbeterd.
Naar aanleiding van het vormgevingsdocument is er een keuze gemaakt om het vervolgtraject uit te werken met een architect, zodat er een integrale aanpak ontstaat. Na een selectie is in 2010 Group A samen met Fabrique gekozen en samen met hen is de ambitie nu uitgewerkt en gerealiseerd voor de stations langs metrolijn Oostlijn.
De uitwerking na 2012 is verder gedaan door Beersnielsen.
In 2008 Atelier LEK were asked to develop a lighting plan for the renovation of the Amsterdam Metro East Line. After consulting the client and an analysis of the design brief we came to the conclusion that the actual ambition exceeded the possibilities of a conventional renovation and that an integral approach was needed.
Based on this conclusion, we were commissioned by the department of infrastructure and traffic (DIVV) of the city of Amsterdam to reformulate the design brief and ambitions entitled ‘Back to the Future’, which led to an architectural competition that was awarded in 2010 to GROUP A architects and Fabrique design. Atelier LEK returned to the original question of how lighting can be used to upgrade subway stations, but now within an integral approach and vision for the total renovation of the East line.
After 2012 the the project was further executed by Beersnielsen.